بحران افغانستان و کابوس بازگشت طالبان
نوشته شده توسط : gheirati

خبر ها حاکی از آن است که چند روزی است که طالبان با ورود به بحران افغانستان باعث شده اند، مردم خانه های خود را ترک و در خیابان ها آواره شوند. همچنین انتشار ویدئو هایی از برخی رسانه ها نشان می دهد که برخی از شهروندان افغانستانی به سمت مرز ایران راه افتاده اند.

طالبان
این شبیخون توسط طالبان و نیرو های القاعده در برابر افغانستان و همزمان با خارج شدن نیرو های آمریکایی شکل گرفته است.

بحران افغانستان

بحران در کشور افغانستان به گونه ای است که طالبان تمامی قسمت های شهر از جمله خیابان ها، محل کسب و کار مردم و... در قسمت های شمالی و جنوبی کشور را به آتش کشیده و مخالفان را از سر راه خود برمیدارند. از جمله شهر هایی که در محاصره طالبان قرار گرفته و در گیری در آن ها شدید شده است، شهر های قندوز در شمال شرق و سرپل در شمال این کشور می باشند.

همچنین طبق گفته های طالبان شهر تالقان هم نیز در کنترل آن ها می باشد. اگر چه اظهاراتی که طالبان در خصوص کنترل این شهر کرده اند، از سمت هیچ کدام از منابع دولتی و مستقل تایید نشده است. اما دولت موظف شده است تا به شهر هایی که به تصرف این گروه در آمده اند، تعدادی از نیروهای خود را بفرستد.

طالبان با تصرف شهر های قندوز، سرپل و تالقان در طی 48 ساعت توانسته اند کنترل 5 ولایت را نیز به دست بگیرند. این گروه نیز شهر زرنج که در مرز ایران قرار دارد و شهر شبرغان را نیز به تصرف خود در آورده اند.
طالبان اکنون در تلاش اند تا شهر های مهم افغانستان نظیر هرات را به تصرف خود در آورند و این نشان از آن است که وضعیت در افغانستان بسیار بحرانی است و متوقف کردن طالبان توسط ارتش افغانستان نیز امکان پذیر نیست.

طالبان در افغانستان
با توجه به گفته های مقام های امنیتی ولایت هرات، عصر روز یکشنبه خطوط طالبان در شهر هرات و روستا های جنوب این شهر شکسته شده و به عقب رانده شده است. همچنین بیان کردند عملیات ارتش افغانستان در کنار نیرو های مردمی همچنان به صورت هوایی و زمینی ادامه داشته و نظامیان طالبان متحمل تلفات سنگینی شده اند.

ورود طالبان به کابل

براساس گفته طالبان، نیرو های این گروه در خارج از کابل بوده و هیچ تصمیمی برای ورود به این شهر ندارند. اما پس از انشار خبری مبنی بر خارج شدن رئیس جمهور به همراه مقامات افغانستان و همچنین نیرو های امنیتی این کشور، دستور ورود به کابل نیز توسط طالبان صادر شده است.

تصرف شهر قندوز، مهمترین پیشرفت نظامی طالبان

طالبان در افغانستان

یکی از مهمترین پیشرفت های نظامی طالبان، تصرف شهر قندوز می باشد. چرا که طالبان یک بار دیگر در 5 سال پیش به این شهر حمله کرده و با کشتن ده ها هزار نفر از ساکنان این شهر، موفق شدند این شهر را به تصرف خود در آورده و بسیاری از زندانیان خود را آزاد کنند. اما این تصرف زمان زیادی دوام نداشت. چرا که نیرو های افغانی بار دیگر حمله کرده و توانستند در طی 15 روز شهر قندوز را پس بگیرند.





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: